Absurt utan post

Posted on mars 18, 2011

1


På en av gågatorna i centrala Malmö kommer en ganska ung kvinna fram till mig och undrar om jag kan visa henne vägen till ett postkontor.  Det tar några ögonblick innan jag riktigt tar in frågan och då kallnar mitt leende först. Vad menar hon? Dolda kameran eller en förvirrad komapatient som är ute på sin första promenad i det fria? Hon ser så trevlig ut och hennes lätta finska accent bidrar till det trevliga intrycket så jag bestämmer mig för det senare alternativet. Hela tiden beredd på att  le mot kameran förklarar jag att om hon går in på Baltzarsgatan och följer den så kommer hon att komma fram till Caroli köpcentrum och där finns en postdisk inne i ICA-butiken.

Nu ser hon lika skeptisk ut som jag och förklarar att det är ett postkontor hon söker. Nu känner jag att det är klippt, nu kommer jag att åka dit och jag aktar på att jag ser trevlig ut när jag säger de förlösande orden ”Men det finns inga postkontor längre, de är ju avskaffade.”

Nu ser hon ut som om hon letar efter en kameraman och en överfrejdig programledare. Hon börjar förklara vad ett postkontor är, som om hon trodde att ordet var mig obekant.

Det är då jag inser det. Och frågar
”Har du bott utomlands i några år?”
”Jag är utomlands nu” svarar hon.
Kan inte denna kvinna sluta upp med att förbrylla mig!
”Jag är från Finland.”

Då börjar vårt samtal på riktigt. Jag förklarar att vi sedan några år inte längre har några postkontor. Hon är förtjust över denna oväntade exotiska upplevelse i sitt västra grannland. Och förvånad. Och jag förstår henne. När man ser på det ur en resenärs perspektiv är det absurt. Jag försöker själv föreställa mig i något av de länder jag har varit i och få beskedet att det inte finns några postkontor.  Jag hade tyckt att det varit mycket märkligt. Absurt faktiskt.

Och att jag inte längre reagerar på denna absurditet säger en hel del om hur anpassningsbara vi människor är. Hur pass flexibla vi är.  Och till syvende och sist är jag förtjust i de nya öppettiderna som kom som ett brev på posten med nyordningen.

Men skumt är det ändå att vi är ett land utan postkontor.

Posted in: Uncategorized