Önskar er alla fröjdefulla dagar!

Posted on december 23, 2010

0


Nu är helgen här.
Jag sitter insnöad hemma hos pappa i en liten kustby på Österlen. Det finns så många sätt att fira de kommande dagarna. Vårt sätt, att pappa, lillasyster och jag bara tar det lugnt, äter ohemula mängder god mat, ser på tv och tävlar i barnsliga retsamheter vid julklappsöppningen är bara ett sätt av många.

Just nu sitter jag i en furubäddsoffa i gästrummet med mina två katter sovandes på var sin sida om mig, datorn i knät. Vår risgrynsgröt kommer att vara utan kanelstång i år för här finns ingen affär och det vore bara dumheter att ge sig iväg med bilen någonstans idag.  Det går helt enkelt inte. Vi skulle antagligen inte komma ens till Kabusa.

Hur du än firar och vad du än firar, eller inte firar alls så är det helgdagar och jag önskar att du får känna värme i hjärtat, får en stor och mätt mage, och att skratt klingar i dina öron när du går till sängs. Ta hand om dig. Var rädd om dig.

Några musikaliska följeslagare just nu:

Den vackraste

Eftersom jag sitter insnöad på Österlen och behöver lite svårmod för att känna att livet är på riktigt:

Poliskören som inte finns förmedlar känslan av jul på stadens mörka gator

För att jag var ung på åttiotalet. Och är en julfanatiker.

Jag äger bara en julskiva och detta är en av höjdpunkterna. Varje jul. För jag har ju ingen annan julskiva. (Festplatte, Die Prinzen)

Och denna för texten. Oavsett vad vi vi tror på. Det är detta jag önskar.

Jag har ingen gud att be till, ingen högre makt som leder mig i livet. Men det är detta jag ber om. Detta är min bön.

Jul, jul, strålande jul,
glans över vita skogar,
himmelens kronor med gnistrande ljus,
glimmande bågar i alla Guds hus,
psalm som är sjungen från tid till tid,
eviga längtan till ljus och frid!

Jul, jul, strålande jul,
glans över vita skogar!
Kom, kom, signade jul!
Sänk dina vita vingar över stridernas blod och larm,
över all suckan ur människobarm,
över de släkten som gå till ro,
över de ungas dagande bo!
Kom, kom, signade jul, sänk dina vita vingar.

Ulf Lundell + Agnetha Fältskog + en nypa svårmod

Vi ses på andra sidan julbordet!

//Skarpa Damen.

Posted in: Uncategorized