Rädd för världens alla Victor Muller

Posted on november 29, 2010

3


Han finns på kongressen du besöker, han sitter i loungen på ditt hotell och han finns i en rotaryförening nära dig. Han kommer i olika storlekar. Från global player till medlem i ortens köpmannaförening. Och han skrämmer mig.

Jag har aldrig träffat Victor Muller så risken finns att jag här tar heder och ära av man som alls inte förtjänar det, men jag låter honom stå som sinnebilden för den sortens människa som skrämmer mig. Jag gör det för att min magkänsla säger mig att jag har rätt.

Jag gillar charmiga människor, människor som har den där öppna, glada, nyfikna sortens karisma. Som verkar bejaka livet och njuta av det. Som med en alldeles egen sorts självklarhet hävdar sin rätt att stå i rampljuset och vara supertrevliga.

Men oj vad jag har gått på pumpen med en del av dem. Senast nu i våras. Men jag vill prata generellt om den här sortens människor. Och varför vi dras till dem.

Vi stannar kvar vid den riktige Victor Muller. Det har ju redan från början stått klart att han inte riktigt klarar en genomlysning. Media har rapporterat kritiskt om honom. Och hans val av finansiärer. Han har dribblat med sanningen just om dessa finansiärer men ändå fått igenom sina ryska vänner.

Så som jag känner de Victor Muller som jag faktiskt har mött så är de otroligt charmiga, bjuder på sig själva och sin entusiasm så länge de känner att du roas av dem. Så länge du ger bifall ger de av sig själva. De tar gärna på sig lite omak för din skull. Du kan få ta del av en intressant rapport, få några extra freebies, få rekommendationer till någon i deras nätverk som du skulle kunna ha glädje av.

Och jag som är en pratglad nattuggla uppskattar detta att sitta uppe på tok för länge, byta erfarenheter, anekdoter och tips till sena timmar. Många skratt, sällan så mycket alkohol men desto mer namedropping.

Det är när du stannar upp och frågar kritiskt som de får magknip. När du säger emot som du möts av irritation. En irritation som ofta är helt oproportionerlig till din invändnings betydelse. Frågor viftas bort. Din seriositet och ditt kunnande sätts i fråga. Det är då som du inte får de rapporter du skulle ha haft, det är då som det blir en cirkus med planeringen av möten. Ingenting funkar längre.

Då börjar problemen. För det är som om detta att vara så trevlig, så entusiastisk, betyder att man är slarvig. Slarvig med fakta, slarvig med grundligheten i sitt arbete och för att klara sitt skinn, lite slarvig med sanningen. Envist fasthållande av att det man sagt var sant trots att motsatsen bevisats och deadlines som ständigt flyttas framåt i tiden. Och som allra sista varningssignal, inte dyka upp på möten.

Min känsla har varit att Victor Muller är en av dessa män. Som det skulle vara så himla trevligt att sitta och häcka med i hotellbaren till personalen struntar i all artighet och börjar sätta upp stolarna på borden. Oj, vilka intressanta och minnesvärda historier vi skulle berätta där. Vilka härliga skratt och vilka insikter om andra människors svagheter vi skulle dela. Men så tänker jag att han är ju granskad, han spelar i en annan liga än jag.  Det handlar ju om stora pengar.

Så läser jag om kraftiga missbedömningar i säljprognoserna. Ovilja att revidera säljprognoser för den kommande tiden. Börsintroduktion som skjuts på framtiden. Jag läser i Svenska Dagbladet i Carolina Neuraths krönika att han ska ha blivit sjuk och lämnat återbud till en utfrågning av Aktiespararna. Och det är då jag får magknip. För summan av kardemumman lovar inget gott inför framtiden.