Kvinnor som jagar sex

Posted on november 7, 2010

6


En av mina absoluta favoritskådespelare har uttalat sig om kvinnors sexualitet. I  aftonbladet.se dök den upp, ett referat av en artikel i brittiska attitude.

Stephen Fry påstår där att enda anledningen till att vi kvinnor har sex är för att det är det pris vi är beredda att betala för att få ha ett förhållande med en man. Vi behöver inte skämta om det faktum att Mr. Fry är homosexuell, det har så många redan hunnit göra.

Det roliga är dessa män som håller med honom. Jag vågar nämligen hävda att min expertis om kvinnlig sexualitet är något större då jag inte bara är kvinna utan dessutom i den ålder då vår sexhunger lär vara som störst. Jag är dessutom en singelkvinna med ett hälsosamt aktivt sexliv.

För vi kvinnor kan bli råkåta, även när vi inte har ett förhållande. Men precis som män inte får ett genant stånd i kön på ica  när en småtjock, osminkad, glåmig 40-årig tant i täckjacka med taskigt humör och fettigt hår (det kan vara jag en dålig dag) går förbi dem så blir inte heller vi råkåta eller ens lite pilska av en surögd karl i kortärmad skjorta och skinnjacka med midjeresår. Precis som ni blir vi det i ofta i vardagen på sådana som inte spelar i vår gärdsgårdsliga utan mycket högre upp. Det händer att en man i 45-årsåldern får en behaglig resning av den 20-åriga baristan när han hämtar morgonfikat precis som det händer att hennes 30-årige kollega fångar mitt intresse. Men när vi jagar, då jagar vi oftast i samma liga. Precis som männen. Och de män som inte märker detta, det är de som inte kommer i fråga.

Mr Fry hävdar att om vi hade samma lust på sex som homosexuella män så skulle det finnas ställen dit man går får att jaga rätt på en tillfällig partner. Så som de cruisar på kyrkogårdar eller i parker.  De här ställena finns och de är kända sedan länge. De heter barer och nattklubbar. Det är där vi jagar.  För den stora skillnaden mellan mäns och kvinnors jakt på sex är formen för jakten, medan mannens jakt på en kvinna för stunden mer kan liknas vid en pyrschjakt så ägnar vi kvinnor oss hellre åt vaktjakt. Den lämpar sig bättre för vårt val av byte.

Vad jag som kvinna ibland stöter på är en förvånande okunskap kring sex och hur vi kvinnor är skapta. Män som jag har pratat med rapporterar från sin front att det är samma okunskap hos kvinnor. Ingen människa blir en bra älskare på egen hand. Man blir det genom att prata, genom att vara lyhörd. Hur kan det vara att man utan problem kan ha en annan människas mun där man kissar och bajsar men inte kan be denne att visa hur han vill bli runkad eller fråga henne vilket hon gillar bäst, när tungspetsen leker med klitoris eller när han suger in den. Hur kan man låta bli att be partnern att smeka på ett visst sätt när han eller hon redan smakar av de egna kroppssafterna.

Där har vi den enkla biten av ett genmäle på Mr Frys utalaande. Den svåra biten är att det fortfarande är ett större socialt stigmata för oss kvinnor att jaga sex för sexets skull. Jag gör ingenting annat än det många män gör. Jag söker aktivt på nätet efter lämpliga sexpartners. Jag tycker om det större och nyktrare urvalet jämfört med krogen och vill inte gärna stå utan när lusten faller på. Men till och med bland de män som jag möter där, de som gör samma sak som jag, tycker egentligen att jag är konstig.  Och när det kniper märker jag hur jag inte är värd samma respekt som någon de skulle ha dejtat av romantiska skäl. Jag har fått frågor om jag har blivit utsatt för övergrepp. I all välmening förstås. Jag har blivit kallad nymfoman trots att jag har sex exakt lika ofta som de, eftersom det är dem jag har sex med.  Jag kan ärligt säga att det inte sänker lusten på sex, däremot sänker det lusten på att söka reda på en man för sex.

Och då har jag inte ens nämnt det faktum att medan många inte tänker närmare på mannens tillfällige partners civilstånd så har jag fått otrevliga kommentarer om att inte kunna låta bli andras män. För av någon anledning antas singelkvinnor som jagar sex bara jaga upptagna män. För varför dejtar vi inte honom på riktigt om han är singel? Som om det där med att vara förälskad inte spelade någon roll. Som om vi borde ingå en sorts resonemangsäktenskap för att ordna den där saken med sex. För att det ser bättre ut så.

Det där Mr Fry, är ett viktigt, om än inte så smickrande faktum för vårt moderna och inbillat frigjorda samhälle. Och skulle du Mr Fry vilja prova det där med kvinnlig sexlust så hör gärna av dig. Jag har faktiskt varit lite tänd på dig länge. Däremot kan jag inte tänka mig något förhållande med någon som är såpass mycket äldre. Hoppas att det är ok med dig.